Zlote Szkoly Logo 1080x108022.03. br. w naszym Liceum miało miejsce niecodzienne wydarzenie - debata szkolna na temat: "Czy własna waluta gwarantuje bezpieczeństwo finansowe państwa?"

Dwa zespoły uczniowskie rozważały, czy lepiej dla Polski jest pozostać przy własnej walucie, czyli złotym, czy też korzystniejsze dla nas będzie przyjęcie wspólnej waluty, jaką jest euro.

Kapitanem zespołu propozycji była Łucja Szuba z kl. 3c, a kapitanem drużyny opozycji- Mateusz Kowalski z kl. 3a. Podczas debaty zostały poruszone następujące zagadnienia:

1) Waluta własna czy wspólna?
2) Ceny i poziom nasilenia inflacji
3) Polityka pieniężna
4) Korzyści dla gospodarki

5) Kurs walutowy
Zespół propozycji przekonywał, że posiadanie własnej waluty wiąże się z korzyściami dla naszej gospodarki i jest elementem bezpieczeństwa finansowego Polski. Podkreślał też dużą rolę NBP dla stabilności finansowej naszego państwa. Z kolei zespół opozycji uważał, że dzięki przyjęciu euro nasza gospodarka będzie się szybciej rozwijać.

Po wymianie argumentów przez członków zespołów propozycji i opozycji głos zabrał ekspert  Konrad Krzyżak - doktor nauk humanistycznych w zakresie historii, który

w swojej  pracy nauczyciela akademickiego porusza zagadnienia myśli ekonomicznej. Wystąpienie prelegenta dotyczyło krótkiej historii pieniądza na przestrzeni dziejów oraz głównych założeń polityki monetarnej poszczególnych szkół myśli ekonomicznej, np. szkoły chicagowskiej z jej przedstawicielem Miltonem Friedmanem. Ekspert odniósł się też do argumentów obu zespołów.

Jako następny głos zabrał dyrektor szkoły Jerzy Stelmach, który pogratulował uczennicom i uczniom wystąpień w debacie oraz podkreślił znaczenie programu Złote Szkoły NBP dla edukacji ekonomicznej licealnej młodzieży. Na końcu spotkania debatujący mieli zadecydować w głosowaniu, czy są za przyjęciem przez Polskę euro. W wyniku podliczonych głosów okazało się, że zdecydowana większość uczestników debaty woli, aby Polska pozostała przy własnej walucie narodowej, jaką jest złoty.