Szanowni Państwo
Poniżej przygotowałam propozycje myślę ciekawych książek, poradników, które znajdują się w zbiorach naszej biblioteki szkolnej. Zachęcam do wypożyczenia i życzę miłej lektury. W linkach znajdują się tytuły książek, ale również krótki opis o czym jest dana książka.

Dla nauczycieli, nie tylko warsztat pracy.

1. D. Covan, S. Palmores, D. Schilling Jak nauczyć rozwiązywania konfliktów.
Ta książka wyjaśnia dynamikę konfliktu, pokazuje jak zapobiegać konfliktom poprzez rozwijanie u uczniów szacunku dla podobieństw i różnic, zrozumienia swoich uczuć i kontrolowania ich. Poprzez ćwiczenia praktyczne i sprawdzone techniki nauczania, pomaga uczniom zbudować repertuar umiejętności i pozytywnych strategii skutecznego rozwiązywania konfliktów.
2. A. Faber E. Mazlish Jak mówić do nastolatków żeby nas słuchały. Jak słuchać żeby z nami rozmawiały.
Ta książka jest pełna porad i przedstawia zarówno nowatorskie jak i sprawdzone techniki budowania trwałej więzi. Zaczynając od określania godziny powrotu i problemu klik, a kończąc na seksie i narkotykach, autorki dają rodzicom narzędzia, które pomagają ich dzieciom w bezpiecznym przebyciu burzliwych lat dojrzewania.
3. A. Faber, E. Mazlish, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.
W sposób niezwykle osobisty, pełen życzliwości i prostoty autorki dzielą się własnym doświadczeniem oraz głęboką wiedzą na temat dylematów rodzicielskich i dziecięcych uczuć, sposobów nawiązywania współpracy, skuteczności i nieskuteczności pochwał oraz kar. Ujawniając przyczyny porażek wychowawczych i wskazując sposoby ich uniknięcia – uczą rodzicielstwa dojrzałego i satysfakcjonującego.
4. Thomas Gordon Wychowanie bez porażek w praktyce
To kontynuacja książki Gordona, w której autor proponując metodę rozwiązywania konfliktów rodzinnych bez pokonanych, wskazywał – szerzej – takie sposoby porozumiewania się, które służą wzrostowi wzajemnego szacunku, kształtowania u dzieci samodzielności i odpowiedzialności.
5. C. Fox, K. Hawton, Jak – dlaczego – kiedy rozmawiać z młodymi zagrożonymi samobójstwem.
To praktyczny poradnik dla profesjonalistów i rodziców, mających do czynienia z młodymi ludźmi, co do których istnieje ryzyko, że albo dokonają samouszkodzenia, albo podejmą próbę samobójczą. Autorzy omawiają czynniki ryzyka, włączając w to depresje, nadużywanie substancji odurzających i zachowania antyspołeczne. Opisują jak można pokierować zachowaniami samobójczymi i zapobiec im.
6. C. M. Moss, S. M. Brookhart Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję.
Bardzo dokładne opisanie celów lekcji pomoże nauczycielom nie tylko umiejętnie je formułować, lecz także sprawdzać, czy wszyscy uczniowie ten cel osiągnęli. Strzałem w dziesiątkę jest ukazanie różnych sposobów weryfikowania, czy cele zostały zrealizowane. Dzięki temu, że książka zawiera wiele przykładów, każde zagadnienie staje się bardziej zrozumiałe i czytelne. Przytoczone przykłady zachowań negatywnych na pewno pomogą nauczycielom rozwinąć warsztat pracy.
7. J. Stewart, Jak sobie Radzic ze złością.
Książka ta zawiera gotowe scenariusze lekcji i ponad 40 kart pracy do kserowania dla uczniów, a także setki praktycznych ćwiczeń, których celem jest pomóc nastolatkom w radzeniu sobie ze złością i zdobyciu umiejętności panowania nad sobą.
8. Praca zbiorowa, Scenariusze dobrych wywiadówek do gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej.
Ten zbiór to poradnik, dzięki któremu wychowawcy będą mogli przygotować bardzo ciekawe spotkania z rodzicami na każdy, nawet najbardziej drażliwy i niewdzięczny temat. Do wykorzystania także prezentacje multimedialne na stronie internetowej podanej w książce.
9. P. Dix, Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą.
Z tej książki dowiemy się jak kształtować zachowania uczniów, jak motywować, jak się zachowywać by stworzyć w klasie klimat współpracy i zaufania, jak być konsekwentnym wobec uczniów, jak radzić sobie w sytuacjach ekstremalnych, jak współpracować z rodzicami i innymi osobami zaangażowanymi w proces nauczania.

Dla Rodziców w trosce o swoje dzieci.

1. A. Faber E. Mazlish Jak mówić do nastolatków żeby nas słuchały. Jak słuchać żeby z nami rozmawiały.
Ta książka jest pełna porad i przedstawia zarówno nowatorskie jak i sprawdzone techniki budowania trwałej więzi. Zaczynając od określania godziny powrotu i problemu klik, a kończąc na seksie i narkotykach, autorki dają rodzicom narzędzia, które pomagają ich dzieciom w bezpiecznym przebyciu burzliwych lat dojrzewania.
2. A. Faber, E. Mazlish, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.
W sposób niezwykle osobisty, pełen życzliwości i prostoty autorki dzielą się własnym doświadczeniem oraz głęboką wiedzą na temat dylematów rodzicielskich i dziecięcych uczuć, sposobów nawiązywania współpracy, skuteczności i nieskuteczności pochwał oraz kar. Ujawniając przyczyny porażek wychowawczych i wskazując sposoby ich uniknięcia – uczą rodzicielstwa dojrzałego i satysfakcjonującego.
3. Thomas Gordon Wychowanie bez porażek w praktyce
To kontynuacja książki Gordona, w której autor proponując metodę rozwiązywania konfliktów rodzinnych bez pokonanych, wskazywał – szerzej – takie sposoby porozumiewania się, które służą wzrostowi wzajemnego szacunku, kształtowania u dzieci samodzielności i odpowiedzialności.
4. P. Oates, Jak rozmawiać ze swoim dzieckiem. Rozwiązywanie problemów w domu i w szkole. Poradnik dla rodziców i pedagogów.
Wielu rodziców niepokoi i martwi zachowanie ich dzieci. Nie wiedzą, gdzie zwrócić się po poradę. Na szkoły wywiera się coraz większą presję. Wymaga się by udzielały wsparcia, informacji i nauki. Choc szkoły pełnią istotną rolę wychowaniu, to jednak najlepszym rozwiązaniem dla dziecka jest jego rozmowa z rodzicami czy opiekunami na temat wszelkich problemów. Autorka objaśnia najskuteczniejsze metody porozumiewania się z dziećmi.
5. C. Fox, K. Hawton, Jak – dlaczego – kiedy rozmawiać z młodymi zagrożonymi samobójstwem.
To praktyczny poradnik dla profesjonalistów i rodziców, mających do czynienia z młodymi ludźmi, co do których istnieje ryzyko, że albo dokonają samouszkodzenia, albo podejmą próbę samobójczą. Autorzy omawiają czynniki ryzyka, włączając w to depresje, nadużywanie substancji odurzających i zachowania antyspołeczne. Opisują jak można pokierować zachowaniami samobójczymi i zapobiec im.

Dla uczniów w poszukiwaniu samych siebie.

1. B. Bandelow, Nieśmiałość, czym jest i jak ją pokonać.
Jestes osobą nieśmiałą? Masz problem z nawiązywaniem kontaktów? Dostajesz ataku paniki, gdy ktoś dzwoni do drzwi? Gwałtownie się pocisz, kiedy musisz kupić znaczki pocztowe? A może znasz kogoś, kto zachowuje się w ten sposób? W taki razie ta książka jest dla ciebie. Autor analizuje mechanizmy nieśmiałości, odrzucając przy tym wiele stereotypów, dzięki jego radom możemy się przekonać, że nieśmiałość nie jest niezmienną cechą, lecz jest uleczalna.
2. R. Alberti, M. Emnons, Asertywność. Sięgnij po to, czego chcesz, nie raniąc innych.
Bezczelna czy pewna siebie? Asertywny czy agresywny? Cienka jest granica pomiędzy tymi postawami. Jak więc wyrażać swoje uczucia i potrzeby, nie raniąc innych? Nie daj się! Tak w skrócie można opisać sztukę bycia asertywnym. Przede wszystkim jest to umiejętność tworzenia zdrowych relacji, których trzeba się po prostu nauczyć.
3. J. Poniewierski, Kwiatki Jana Pawła II
Ksiązka o Papieżu, której redaktorzy zebrali około setki „kwiatków” – opowieści i anegdot pokazujących znane i nieznane, czasem zabawne, a niekiedy budzące zadumę i wzruszenie wydarzenia z życia Karola Wojtyły. Lektura tej książki pokazuje, że charyzmat Papieża, przejawia się nie tylko w jego oficjalnych wystąpieniach, ale także w codziennych sytuacjach, w których ma ogromne poczucie humoru.

Co jeszcze warto przeczytać ...

1. Zagrożenia życia ludzkiego w jego fazie początkowej.
2. Specyfika pomocy dziecku z FAS.
3. Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Rudniku nad Sanem.
4. Rodzice jako pierwsi i najważniejsi wychowawcy.
5. Rodzice jako osoby znaczące.
6. Poradnictwo pedagogiczne dla uczniów dyslektycznych. Program pracy z dzieckiem dyslektycznym.
7. Na czym polega praca z przypadkiem i jakie zasady są w niej wykorzystywane.
8. Dziecko z cukrzycą w szkole.
9. Zjawisko dysleksji.
10. Zaburzenia dyslektyczne w kontekście edukacji językowej - dysleksja a nauka języków obcych.
11. Postawy rodziców wobec dzieci dyslektycznych i ich rola wspomagania w edukacji.
12. Kultura pedagogiczna rodziców.
13. Wsparcie dla wybranej kategorii osób w aspekcie pomocniczości.
14. Wybrane aspekty funkcjonowania dzieci i młodzieży w rodzinie.
15. Pedagogika Janusza Korczaka - główne przesłania Nowego Wychowania.